Ovi Blog

blogul personal al lui Ovidiu Ştefan Lala

Problema economica

leave a comment »

Toata lumea stie ca daca esti comerciant si vrei sa faci o vanzare sau o cumparare, emiti o factura sau primesti o factura pe care trebuie sa o incasezi sau sa o platesti la termenul de plata pe care il stabilesti de comun acord cu partenerul de afaceri, in functie de termenii unui contract sau o intelegere oarecare.

Chestia cu termen de plata mie mi se pare o gaselnita pe care nu o inteleg atata timp cat exista banci de la care iei credit, ti-ai facut un plan de afaceri, ai un desfasurator de plati si incasari, deci stii ce te asteapta si cum trebuie sa reactionezi din acest punct de vedere.

Culmea e ca, datorita faptului ca am lucrat la diferite firme si m-am lovit de acest flagel al unei economii normale, am constatat ca aceasta intarziere voita de plata se practica la nivel european, adica nu esti un jucator normal pe piata daca nu stii de termene de plata, daca nu dai marfa cu plata la 30 de zile si mai ai rabdare sa o mai si astepti inca vreo 30.

Ma mir ca accepta asa ceva marea noastra uniune europeana si ca se practica asa ceva in economiile dezvoltate.

Nu frate, ai bani cumperi, n-ai bani aduni si apoi cumperi. Pentru credite s-au inventat bancile care chiar asta fac, iti dau bani cu dobanda pentru a-ti cumpara marfa de care ai nevoie sa o vinzi cu profit, mai mare decat dobanda bancii, dupa care sa-ti achiti ratele si sa te bucuri de ce ti-a mai ramas din profitul pe care l-ai aplicat.

Bineinteles ca din bucuria profitului se mai scad unele cheltuieli cu angajatii, cu transportul, cu intretinerea, cu taxele pe care le datorezi statului, samd.

Treaba merge in felul urmator:

– Eu am o firma de comert, am luat un credit din banca, cumpar marfa cu banii jos, si incerc sa vand marfa respectiva, dar nu am rulajul care mi-ar aduce un profit normal si atunci caut si alti comercianti care ar putea sa ma ajute la vanzare, dar carora le dau un discount de unde sa-si realizeze si ei un profit.

Acei comercianti nu au nici un interes sa-mi vanda mie marfa, decat daca le dau termen de plata egal cu data la care vand si ei marfa respectiva. Daca fiecare firma are credite de la banci, daca fiecare comerciant joaca dupa regula care zice ca daca ai bani cumperi daca nu te uiti, de ce mai trebuie sa-si acorde firmele intre ele termene de plata?

A, iti fac plata prin banca si dureaza doua zile pana iti intra banii in cont, nu-ti fac plata pana la receptia marfii, mi-ai oferit un serviciu pentru care dureaza ceva timp contorizarea lui, facturarea si normal ca si incasarea nu poate fi instantanee, deci sunt necesare niste termene, dar nu o luna, doua, sau chiar sase.

Insa se practica termene de plata in functie de cantitatea de marfa cumparata, in functie de gradul de prietenie cu furnizorul, de apropierea lui de firma de stat la care trebuie sa-i dai banii, daca-i mai dai, samd.

Daca ar disparea acest lucru din practica comerciala, sau cel putin ar fi mai bine controlat, eu cred ca economia ar fi mult mai sanatoasa si banii ar circula mai eficient.

Mai mult decat atat, statul si-ar incasa mai rapid taxele de care are atata nevoie, dar nici nu ar calari fara sens firmele care nu si-au incasat banii pe marfa sau serviciul furnizat catre terti, dar sunt nevoiti sa plateasca taxa pe valoarea adaugata atata timp cat ei nu si-au incasat banii pe marfa sau produsul vandut.

Pai cum vrei statule draga sa-ti dau taxa pe ce nu este? Lasa-ma sa-mi incasez banii si apoi ti-i dau cu cea mai mare placere, ca oricum n-am de ales!

Dupa mintea mea as face ceva si mai eficient pentru stat, dar si pentru comerciantul care si-o cam suge de la acest parinte pe care-l numim stat: un sistem , de altfel destul de sofisticat, care in mod automat, in momentul in care ti-a intrat in cont o suma venita de la un client, partea de TVA sa se vireze automat in contul statului, fara ca beneficiarul acelei sume sa mai aiba acces la acesti bani, care de fapt nici nu sunt ai lui.

Sunt convins ca acest sistem e foarte greu de realizat, dar el poate fi aplicat acolo unde banii se incaseaza prin case de marcat legate la un sistem unitar, la platile facute prin POS, la platile facute prin internet, la benzinarii, la supermaket-uri, la ghiseele primariilor. Mai putin la piata, unde cumperi direct de la producator, adica de la taran, care saracul de el nu are de unde sa-ti puna la dispozitie un POS.

S-ar putea gasi si pentru el o solutie, adica sa se realizeze acea mult discutata piata de gross, acolo unde sa-si duca produsele, sa-i fie evaluate si platite pe loc, dupa care sa mearga inapoi la activitatile lui de producator, pentru ca el este agricultor nu comerciant.
Io stiu, oi avea dreptate sau urlu de unu singur asa cum mi-am propus de la inceputul acestui blog?

Written by fanelala

13 Noiembrie 2011 la 19:23

Postat in cugetări

Lasă un răspuns

